På morgonen arbetade några elever med språklekar, och andra arbetade klart med sådant som inte hunnits med under veckan och sitt arbetsschema. Efter rasten hade några elever idrott och lekte fartdåren, och vi andra läste först i par och sedan blev det en riktigt spontanlektion.
Då Internet inte fungerade, så sprack planeringen om att titta på nyheter, så då sa en av eleverna "Kan vi inte åka stjärtlapp i backen då? " "Vad kan ni lära er utav det då? "Jag vet, vi kan ta tid hur lång tid det tar att åka" "..och sen kan vi mäta hur lång backen är" "...så kan vi räkna ut hur fort vi åker" "...här låna min klocka, den har tidtagarur". Så fröken gick med på deras förslag, och det blev då en lektion i pulkapacken. Vi mätte upp 50 meter från backens topp till en bit på slutet. Barnen åkte mellan 9-12 sekunder den biten, så ni kan ju tänka er vad det går undan...närmare bestämt 18km/h. Det blev en riktigt lyckad spontanlektion! Vi diskuterade om vad de var som gjorde att man kunde åka snabbare, och kom fram till att man skulle luta sig mycket bakåt. De fick också prova att åka två och två, och skillanden på tiden. Det gick några sekunder långsammare.
På eftermiddagen var det dags för klassens timme, tre elever höll i timmen och hade planerat för den. Eleverna fick börja med att rita en klocka, sedan skulle de gissa vilken tid de tänkte på och skulle rita visarna på den tiden. Sedan skulle vi klippa mönster från färgade papper. Det blev väligt fina mönster!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar